Vajon kisebb-e a környezeti hatása a digitális technológiának, mint a papír alapú korszaknak?
Bár a kérdésre nincs pontos válasz, a tendenciák a következők:
Az internet a felhő alapú adattárolás és felhasználói kapcsolat felé tart (cloud computing), a szerverparkok energiafogyasztása növekszik, a szerverek egyre hatékonyabbak és évek óta tendencia a megújuló energia használata a parkok áramszükségletének kielégítésére. Születnek becslések arra, hogy a hatékonyság növekedésének köszönhetően várhatóan mennyivel csökken a szerverek áramfogyasztása a következő években, ám úgy tűnik itt is igaz az energiafogyasztásban már megfigyelt paradoxon, miszerint minél hatékonyabbak az eszközök, annál többet használunk belőlük. Félő, hogy a számítástechnika és az internet energiafogyasztása nem csökkenni fog, hanem nőni. Az alkalmazások egyre több adatforgalmat igényelnek, a felhasználók minden új ötletre vevők, ami korábban nem létezett, ezért nem is hiányozhatott az életükből.
Még 2007-ben kiszámították a Second Life nevű metaverzum játékban egy avatár (szereplő) energiaigényét a játékszokásokat figyelembe véve. Az több volt, mint egy albán polgáré és fele annyi, mint egy magyar ember átlag energiafogyasztása.
A 2011-es becslések szerint a Google egyedül hozzávetőleg egymillió szervert üzemeltetett, de a pontos adatok titkosak. Közben a világon évente 65 millió tonna e-hulladék keletkezik, melynek csupán 15%-át hasznosítják újra.
És mi csak szaporítjuk az adatforgalmat, mindenről hírt adunk, fotót küldünk és videót töltünk fel. A tanulság: aligha létezik olyan modern, potenciálisan környezetbarát technológia, amelyet ne tudnánk túlzásba vinni.
témakör: hulladék